Дистанційне навчання ( Література 8 клас)

Вивчаємо повість Ніни Бічуї "Шпага Славка Беркути"
 - опрацюйте біографію письменниці ( підручник с. 220,221 та перегляньте  презентацію ;
- прочитайте повість «Шпага Славка Беркути»  ( можна також прослухати аудіокнигу);
- виконайте вправи, що розміщені у робочому зошиті.                                     
Повторіть, будь ласка, біографії О.Довженка та Н.Бічуї та їхні твори "Ніч перед боєм" і "Шпага Славка Беркути" та пройдіть тести :
Олександр Довженко. Біографія. "Ніч перед боєм";
"Ніч перед боєм";
- "Шпага Славка Беркути". Характеристика Славка;
- "Шпага Славка Беркути";
"Шпага Славка Беркути";
Ніна Бічуя. Життя і творчість. "Шпага Славка Беркути"

Для опрацювання:
 “Шпага Славка Беркути” аналіз
Тема: “Шпага Славка Беркути“: Розповідь про чотирьох розумних підлітків, зі своєю думкою, на чию долю вже випадали випробування. Всі вони особистості, розвинені, по-своєму талановиті, які шукають свій шлях у житті
Ідея: “Шпага Славка Беркути”: Пошук свого шляху у житті. Головна думка – життя дуже складне і непередбачуване, але потрібно завжди чинити по совісті.  
 Жанр: Психологічна повість.         
Композиція: “Шпага Славка Беркути”
Експозиція: Пізнання ціни дружби.
Зав’язка: Знайомство з головними героями повісті.
Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі.                      Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою, вирок – підтримка класу +байдужіть Юлька.
Розв’язка: Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися…
Повість починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв повісті окремо від інших – і у взаємодії.
 Сюжетні лінії “Шпага Славка Беркути”:   Дружба-протистояння Славка і Юлька. Любовний трикутник Юлько – Лілі – Славко
Часопростір: Львів; зима
 Проблематика “Шпага Славка Беркути”
-          Формування характеру підлітка; вплив на його поведінку та світоглядні позиції сім’ї, школи, середовища тощо. Змужніння й дорослішання дитини як розширення її життєвого досвіду: поступової «належності до світу», де більша відповідальність, «де ніхто не має права легковажно, безвідповідально й нерозсудливо ставитися до життя», де суворіші закони та випробування.
-          Самореалізація дитини.
-          Стосунки ровесників (перше кохання й протистояння, суперництво друзів і самоствердження).
-          Діалог поколінь, батьків і дітей, їх стосунків. Морально-етичні проблеми (чесність, підлість, байдужість, безвідповідальність та ін.).
      Як бачимо, це проблеми вічні, хоч вони і накладаються на реалії тієї чи іншої епохи. Ніна Бічуя в цьому тексті звела ці реалії до мінімуму. Тільки окремі деталі свідчать про те, що зображувані події розгортаються на тлі повоєнного життя радянської країни. Поза текстом залишаються диктовані режимом правління злободенні проблеми того часу, ідеологічна заангажованість. Винятком є хіба що сцена суду над дитиною, яка відбувається в умовах радянської школи. Авторка займає однозначну позицію в зображенні цього явища. Але хіба в наш час діти не стають свідками, а то й жертвами загального осуду, підступності ровесників, протистояння в шкільному колективі? На жаль, подібні явища мають місце в сучасному суспільному житті.
  урок 07.07.2020 
Контрольна робота  з теми  "З української прози" ( О.Довженко, Н.Бічуя)

урок 08.04.2020

Тема : "Володимир Дрозд. "Білий кінь Шептало". Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості і натовпу, дійсності та мрії"
1. Ознайомлення з біографією письменника (підручник с. 243,244);
2. Перегляд презентації;



3. Перевірте себе
1. Де і коли  народився В.Дрозд?
2. Як іронічно називав говірку свого села письменник?
3. Як тлумачить В.Дрозд свою версію, чому з янголів не буває письменників?
4. Чому дитинство автора асоціюється лише з чорно-білими кольорами?
5. Який випадок з дитинства викликав неабияку гордість за свою маму?
6.Чому від публікації першого вірша про берізку мав неприємності?
7.Чому після закінчення середньої школи В.Дрозд не отримав атестат?
8. Де почав свій трудовий шлях майбутній письменник?
9. Який псевдонім обрав собі письменник?
10. Де і коли була вперше надрукована повість В.Дрозда  «Люблю сині зорі»?
11. Якої нагороди був удостоєний письменник  у 1992 р. за роман «Листя землі»?
12. Який «больовий поріг» у митця?

4. Читаємо твір ( підручник с.245-241), повністю оповідання можна прочитати тут; або слухаємо  аудіокнигу.


урок 21.04.2020 

Тема: Проблеми людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії у творі В.Дрозда «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала, його характеристика 
1.Перегляньте скрайбінг до твору




Отже, алегорія (гр. — інакомовлення) — вид метафори: інакомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси  ( запишіть у зошит)


2. Ознайомтесь

Ментальна карта

Алегоричний зміст твору
Усе оповідання можна вважати алегорією, зміст якої — зображення епохи тоталітарного режиму, що знищував у людей жагу до вільного життя.
У центрі оповідання — білий кінь. Чому саме білий?
Зі слов’янської міфології дізнаємося, що у святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, який біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, котрого вважали священним. Він уособлював Світанок. Люди вірили в те, що колісницю Сонця возять білі коні. На острові Ругії колись стояв храм Світовида. При цій святині жрець утримував білого коня, на якому було заборонено їздити верхи, бо це — священний кінь. Досі зберігся звичай переможця: полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку на білому коні. Усім відомий вислів «на білому коні в’їхати» — тобто з’явитися де-небудь як переможець, людина, що досягла тріумфального успіху.
Для зображення особи, яка пристосовується до обставин, зраджує самого себе, письменник використав образ білого коня. Це не випадковість: саме контраст сакрального змісту образу та його життя у творі працює на розкриття ідеї оповідання.
На такому самому контрасті побудовано й словосполучення «Білий кінь Шептало»: поряд з гордим білим конем — ім’я, яке може належати лише боягузу та пристосуванцю. Зрозуміло, що походить воно від слів «шепіт», «шептати», «притишений», «приглушений».
У творі дуже багато алегоричних образів.
Наприклад:
Батіг, віжки, недогнуздок, сильна рука, табун, гурт, загорожі, бригадне стовпище — натякають на форму правління — тоталітарну владу.
Батіг — символ рабської покори, страху, пригнічення особистості, підневільного становища, приниження гідності.
Стайня — алегоричний образ тогочасної тоталітарної системи.
Бригадне стовпище — зібрання знеособлених персоналій, «гвинтиків» системи.
Білий кінь — алегорія непересічної людини, яка не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки в цій боротьбі.
Небо, вітер, вогкість, міцні пахощі лугових трав і молодого сіна — алегорія волі.
За допомогою алегоричних образів письменнику вдалося правдиво відтворити вплив епохи тоталітарного режиму на особистість, її поведінку, погляди, світосприйняття, місце в суспільстві. Ця жахлива епоха наче зомбувала людину, відбиваючи в неї бажання жити й розвиватися вільно, самостійно, без принижень та знущань.


4.- Який образ твору будемо вважати алегоричним? 
- Чому головним героєм обраний саме кінь? 
- А чому білий? 
- Що символізує білий колір? 
- Укладіть асоціативне гроно, додавши іменники до прикметника «білий» БІЛИЙ - вірш,
- Поясніть значення вислову «біла ворона». Про кого так кажуть?

5. Проблемне питання
- Чому автор дає коневі ім׳я Шептало? (
-Отже, кінь Шептало – це алегоричний образ людини. Якої ?

6. Характеристика образу коня Шептала. Робота над змістом твору.
- Хто такий Шептало?
Де він живе, у яких умовах?
 - Ким були його предки?
 - Якою ви уявляєте передісторію коня Шептала?
Чому і як він опинився на колгоспній стайні?
 - Чим Шептало відрізняється від інших коней? Тільки кольором?
- Чим особливий цей кінь?
Про що він мріє ?
- Чому Шептала так приваблює циркова арена? Про яку рису коня тут можна говорити?
- Яку роботу доводиться виконувати коневі?
Чи співвідноситься вона з його мріями?
- Що найбільше пригнічує Шептала?
Що він не любить робити? Чому?
Як це суперечить його мріям?
 - З якими почуттями Шептало згадує власне дитинство? Із чим пов’язані ці спогади?
- Як Шептало ставиться до інших коней? А вони до нього? Чому вони його не люблять?

"Білий кінь Шептало"

Життєвий і творчий шлях В.Дрозда



урок 22.04.2020 року


Тема: Юрій Винничук « Місце для дракона» - повість-казка про сучасний світ, де панують «драконячі закони»

1. Виконайте самостійну роботу
1)Заповніть таблицю В.Дрозд «Білий кінь Шептало»
Жанр твору

Головні герої

Проблематика твору



  Композиція твору:
Експозиція:

Зав’язка:

Кульмінація:

Розв’язка:




 2) Охарактеризуйте білого коня Шептала та Степана ( на вибір)

2. Перегляд відео - уроку

Під час перегляду занотовуйте головне

Д.З. Прочитайте 1.2 розділи повісті
Можна прослухати аудіокнигу


1.Перевіряємо біографію
2."КРАЩИЙ ЗНАВЕЦЬ ПОВІСТІ-КАЗКИ ЮРІЯ ВИННИЧУКА "МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА"

Немає коментарів:

Дописати коментар