Шановні учні! Вивчаємо твір Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»!
- опрацьовуємо біографію письменниці ( підручник с.194,195; сайт, переглядаємо відео);
-
- читаємо твір ( підручник с.196-210), або слухаємо аудіокнигу.
Перевіряємо знання тексту:
- проходимо тестування 1; 2; 3;
- відповідаємо на питання с.200, с.205, с.210.
Перевіряємо знання тексту:
- проходимо тестування 1; 2; 3;
- відповідаємо на питання с.200, с.205, с.210.
ІІ тиждень навчання
Тема: Леся Воронина.
«Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку № 9». Клим Джура – рятівник
світу. Його друзі і вороги. Еволюція
Клима від боягуза до супергероя.( запишіть тему уроку в зошит)
1. Виконайте клоуз-тест
- Зброя проти синьомордів, яку запропонував Климко батькам...
- Інструмент, який знайшов батько з хлопцями в піраміді...
- Під час гри на дримбі до піраміди зліталися.....
- Основна мета прибульців на Землі – це...( зробити з людей рабів, які працюватимуть на мушиних фермах).
- Климко назвав спосіб пересування пірамідою... ..
- Усі представники роду Джур втаємничені .....
- Прибульці сховали бабусю Соломію в....
- Помічником синьомордих прибульців серед людей виявився.....
- Бабуся Соля дала рятівникам.....
- На дні полотняної торбинки була...(записка від бабусі Соломії).
- Подумки Климко наказав прибульцям.....
- Найуспішніший засіб від переляку бабуся клала.....
2. Вправа "Діаграма Вена"( порівняльна характеристика Клима Джури та Сашка Смика)
3. Заповніть «анкету» за біографією героя.
Прізвище, ім’я та по батькові персонажа
|
|
Місце проживання
|
|
Вік
|
|
Батьки, рідні
|
|
Риси характеру Клима
|
|
Поведінка, вчинки
|
|
Заняття
|
|
Стосунки з однолітками, дорослими, рідними
|
4. Зробіть письмову характеристику Клима Джури за поданим планом
План
1. Хто такий
Климко Джура.
2. Вік
хлопчика.
3. Зовнішній
вигляд.
4. Поведінка,
вчинки.
5. Заняття,
уподобання.
6. Стосунки з
однолітками, дорослими, рідними.
7. Риси
характеру.
8. Моє
ставлення до героя (що подобається, що ні).
4. Складіть сенкан до твору ( тема довільна)
Урок 07.04.2020
Урок 08.04.2020.
Любі шестикласники!
Урок 07.04.2020
Контрольна тестова робота «Пригоди і романтика». Творчість В.Нестайка, Я.Стельмаха, Лесі Ворониної
nrv273
Урок 08.04.2020.
Тема: "Контрольний твір( міні-твір) за пригодницькими повістями В.Нестайка, Я.Стельмаха, Лесі Ворониної"
Любі шестикласники!
Пригадайте, яким повинно бути мовлення, яких
правил.
Вимоги до мовлення під час написання творчої роботи
Яких правил мовлення потрібно дотримуватись
1. Змістовним Підпорядковуйте своє
висловлювання темі, основній думці; не пишіть зайвого
2. Послідовним Стежте за порядком викладу думок
3. Багатим Уживайте різноманітні слова і
речення: намагайтесь не по-вторювати тих самих слів і однакових речень
4. Точним Використовуйте найбільш точні
слова
5. Виразним Добирайте слова і вирази, які
найбільш яскраво передають основну думку
6. Правильним Грамотно пишіть слова, правильно
будуйте речення, зазначайте розділові знаки.
Діти, ми завершуємо вивчення
розділу «Пригоди і романтика». Ви прочитали кілька прекрасних творів для дітей:
«Тореадори з Васюківки» Всеволода Нестайка; «Митькозавр із Юрківки, або Химера
лісового озера» Ярослава Стельмаха; «Таємне Товариство боягузів, або засіб від
переляку № 9» Лесі Ворониної. Аналізуючи їх зміст, ви вчилися аналізувати
стосунки, поведінку героїв повістей, дорожити почуттям дружби, бути
наполегливими у прагненні Яким повинно бути мовлення Яких правил мовлення
потрібно дотримуватись А головне, що ми зрозуміли, – це те, що життя
без пригод не мало би змісту, не було б цікавим. Адже пригоди ровесників – це
не витівки заради шкоди. Їхні пригоди – це витвір багатої уяви, фантазії,
романтики в житті сучасної дитини. Це той світ карколомних пригод, який
заворожує і нас читачів. Це «щоденне відкриття світу» у дитинстві назавжди
залишається світлим образом на все життя.
Зрозумійте,
осмисліть тему майбутнього твору-роздуму. На підставі заголовку до твору
визначте його проблему. Це й буде зміст роботи. Сформулюйте тезу, яка б
відображала основну думку твору. Проілюструйте тезу необхідними прикладами або
доказами. З’ясуйте послідовність наведення аргументів (доказів). Уживайте
вставні слова і словосполучення: на мою думку, до речі, на жаль, по-моєму,
отже, наприклад, таким чином; речення: «Я вважаю», «Мені здається», які
виступають засобами зв’язку між частинами роздуму. Висновки, аргументи (докази)
намагайтеся виділяти в окремі абзаци. Перевірте написане, виправте помилки.
Основна частина твору – це
безпосереднє розкриття теми. Не слід забувати, що назва твору лейтмотивом
проходить через увесь текст, логіка мислення учня повинна розвиватися від
конкретної деталі до узагальнення або навпаки – від загального до конкретного.
Вступ і висновки можут ь бути меншими за обсягом, але не можна скорочувати
основну частину, бо тоді розкриття теми твору не буде достатнім.
Перелік тем, запропонованих для написання контрольного твору:
-
«Дитинство – чарівний світ пригод і романтики»
(за вивченими творами Всеволода Нестайка, Ярослава Стельмаха, Лесі Ворониної).
-
«Світ карколомних пригод звичайного хлопчика
Климка» (за повістю «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»
Лесі Ворониної).
-
«Цікаві пригоди Яви та Павлуші» (за повістю
«Тореадори з Васюківки» Всеволода Нестайка).
Обирайте тему твору, складайте план. Приступайте до його написання. Відредагуйте написане на чернетці. Перепишіть з чернетки в зошит.
Урок 14.04.2020
Н-д: Пряма мова
- читати байки Л.Глібова «Муха й Бджола», «Жаба й Віл»
Урок 22 квітня 2020 року
Урок 14.04.2020
Тема: Гумористичне і
сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти,
байки, усмішки, гуморески, співомовки).
Діти!
• Чому і над чим сміється людина?
• Який буває сміх? (Доброзичливий, жорстокий, гострий, злий). Правильно, а тому серед
комічного можна виокремити жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка) та сатира (байка)
• Що вам відомо про такий вид літературного жанру, як акровірш? (Акровірш -
вірш, в якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють
слово або речення, найчастіше — ім'я того, кому присвячується акровірш.
Ніжна, мила і грайлива,
А, бува, що і лінива.
Танцювати вона любить,
Асю кішку приголубить.
Любить віршики складати
Ох, і гарна, що й казати!
Черевички модні має,
Казки братику читає…
А скажіть, хто її знає?
Асю кішку приголубить.
Любить віршики складати
Ох, і гарна, що й казати!
Черевички модні має,
Казки братику читає…
А скажіть, хто її знає?
• Які байкарі світової літератури вам відомі?
(Езоп, І. Крилов, Жан де Лафонтен)
«Треба любити людину. Більше, ніж самого себе. Тільки
тоді ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися... із
себе, із своїх якихось хиб, недоліків», — так зазначав у своєму щоденнику
Остап Вишня. І дійсно, сміятися треба вміти так, щоб не образити, не поранити
людську душу, навіть говорячи про найнепривабливіші речі. Творча натура
будь-якого гумориста: пильно підмічати в житті всі негаразди, вади, болі,
пропускати їх крізь своє серце, а потім шукати дотепне, влучне слово, щоб
дошкульно висміяти чи доброзичливо покепкувати над ними. Завдання це нелегке:
як же треба любити людину, щоб, глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації
моральне здоров’я!
Із сумною іронічною посмішкою розкривають гумористи і
менталітет українця, його негативні національні риси.
Але творче кредо письменника-гумориста — писати щось
веселе; тому найвищий гонорар для гумориста — веселий блиск в очах народу.
Серед комічного можна виокремити такі два основні жанрові
різновиди – гумор (анекдот, усмішка,
гумореска, співомовка) та сатиру
(байка).
Гумор – доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає
виправити певні вади людського характеру, недоліків поведінки тощо.
Сатира – гостре висміювання, критика чогось або когось, його
поведінки.
Серед гумористичних
творів широкою популярністю в українського народу користуються такі:
• Анекдот (від гр. aneсdotos —
неопублікований) — жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь
цікавий життєвий випадок з несподіваним і дотепним закінченням.
Н-д: Пряма мова
— Що таке пряма мова? — запитує вчителька Василька.
— Ну, це коли людина про щось говорить відверто!
— Наприклад?
— Я не вивчив уроку.
• Байка — невеликий, здебільшого
віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в
якому людське життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зведене
до простих і умовних стосунків.
Байка
КУРКА ТА ЛИСИЦЯ
Якось
зранку в поле вийшла
Курка
погуляти –
На
сонечко подивитись,
Їжі
пошукати.
Тільки
щось знайшла в травиці,
Дзьобик
свій відкрила,
Як
з’явилася лисиця,
За
горло вхопила.
-
То вже кінець мені буде?!
–
Курка загорлала.
- Я ж іще, лисичко люба,
Та
і не снідала.
Вдома
ждуть мене курчата
–
Пухкенькі клубочки.
Я
їм і за маму, й тата
–
І синам, і дочкам.
Випустила курку лиска:
-
Кажеш, маєш діти?
Маю
й я, то може будем
Сім’ями
дружити?
-
Буду тільки рада тому
– Дружбою твоєю.
-
То веди мене додому,
Познайом
з сім’єю.
Сполошилась
курка сіра:
-
Що воно робити?
Як
приведу в хату звіра,
Згину
я і діти.
Та
й згадала, що капкан є
В
саду, біля хати.
Ставив ще торік господар,
Щоб
тхора злапати.
-
Поведу я рудохвосту
Городом
до саду.
Попаде
лисиця просто
В
тхорячу засаду.
Вголос
мовила:
- Ходімо, дорога лисице,
Є
гостинці в мене в сховку,
Прийму,
як годиться.
От
пішли вони городцем
Та
до зелен-саду.
Курка
піднялась, лисиця
Попала
в засаду.
- Ой-ой! Згинути я можу!
Ой! Рятуй, благаю!
-
Чим же я тобі поможу?
Сил таких не маю.
Зате
встигла зрозуміти,
Не
скінчивши й школи:
Лиси
із курми дружити
Не
будуть ніколи!
• Усмішка — різновид фейлетону та
гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.
• Гумореска — невеликий віршований,
прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного
твору легкою, жартівливою тональністю.
Гумореска
Аркадія Музичука "Два Миколи"
|
На уроці два Миколи
Про майбутнє мріють:
— Я відразу після школи
В фермери повіюсь.
Цього я давно чекаю,
Хочу жить в достатку.
Продам м’ясо —
і придбаю
Тракторця спочатку.
Через рік на «мерседеса»
Зароблю спокійно.
Бо для фермера колеса —
Це завжди надійно.
Оженюся на Марічці,
Будинок збудую...
— Ну, тоді я стану слідчим
І все... конфіскую.
• Співомовка — короткий віршований
ліро-епічний твір, часто побудований на якомусь народному анекдоті, приказці
або казковому мотиві.
Свиня
свинею
Степан
Руданський
Несе мужик у ночовках
Додому свячене:
Яйця, паску, і ковбаси,
Й порося печене.
І порося, як підсвинок,
Та ще й з хроном в роті.
Несе, бідний, та й спіткнувся
У самім болоті.
І схибнулись нові ночви,
Затряслось свячене,
І в болото покотилось
Порося печене.
Глянув мужик на болото,
Посвистав до лиха,
Одвернувся, набік плюнув
Та й промовив стиха:
«Та свиня таки свинею!
Правду кажуть люди:
Святи її, хрести її —
Все свинею буде!»
• Фейлетон — художньо-публіцистичний
жанр літератури, в основі якого лежать реальні факти, зображені в сатиричному
або гумористичному плані
Алегорія (гр. allegoria — іномовлення) — вид метафори: іномовне
зображення предмета чи явищ через інші, подібні до них, з метою наоч-но
показати їх суттєві риси. Використовується, як правило, у загадках, байках і
відзначається загальновпізнавальним характером. Наприклад, у байках через
характери дійових осіб — тварин і звірів — зображено риси людей, їх вдача;
назви дійових осіб у таких випадках пишуться з великої літери: Вовк і Ягня,
Лисичка й Журавель.
Мораль — повчальна частина байки.
Особливості байки:
а) розповідь про подію;
б) невелика кількість дійових осіб;
в) алегорична спрямованість;
г) повчальна значимість (мораль);
д) складається з двох частин: розповідної та
повчальної.
— Яка ж роль гумору і сатири в житті людей?
Гумор і сатира потрібні для того, щоб
вилікуватися від усього хибного, поганого, некрасивого. Сміх потрібний, щоб ми весело прощалися зі своїми недоліками, щоб веселіше жили.
Домашнє
завдання.
За вибором учнів.
1)Скласти акровірш про власне ім’я.
2) Самостійно скласти гумористичний твір чи записати курйозний випадок,
який трапився з вами у школі, вдома.
21 квітня 2020 року
Тема: Леонід Глібов «Щука».
Визначний український байкар, поет
Тема: Леонід Глібов «Щука».
Визначний український байкар, поет
1. Пройдіть опитування за посиланням
https://vseosvita.ua/go код jgs364
2. Читання байки Л.Глібова "Щука"
3. Ознайомтесь
У байці «Щука» перед нами постає справжній «звіриний маскарад»: Щука, Лисиця, Осли, Шкапа, Цапи. Крім того, другим планом виступають щупачки, карасики, лини… Алегорія байки досить правдива. Ми маємо таку хронологію подій(за байкою):
3. Ознайомтесь
У байці «Щука» перед нами постає справжній «звіриний маскарад»: Щука, Лисиця, Осли, Шкапа, Цапи. Крім того, другим планом виступають щупачки, карасики, лини… Алегорія байки досить правдива. Ми маємо таку хронологію подій(за байкою):
«Щука»
|
||
«сотенька карасиків живеньких»
|
У судді були всі, крім самої
зажерливої Щуки, розбійниці, від якої
«… у ставку ніхто життя не мав: того заїла в смерть, другого обідрала».
Мета суддів: покарати хижу
Щуку, яка є уособленням зла для інших жителів ставка. Злодіяння Щуки настільки
очевидні, що судді неспроможні виправдати її, хоча й намагаються це зробити. В
тексті про це сказано:
«Як не мудрий, а правди ніде діти
Кінців не можна поховать…»
Суддями були: - «Якіїсь два
Осли», «Одна нікчемна Шкапа» «Два стареньких Цапа»
Автор пише:
«Усе народ, як бачите, такий
Добрячий та плохий».
Судді
змушені винести вирок: «І Щуку на вербі повісити звеліли»
Здавалося
б, справедливість перемогла. Залишилося виконати вирок. Та в останній момент у
судову процедуру втручається Лисиця, що за авторським визначенням:
«За стряпчого, як завсіди годиться
Була приставлена Лисиця».
Вона виступає з
обвинувачувальною промовою, навіть докоряє суддям за лібералізм, бо вони
прийняли дуже просте рішення проблеми.
«Дозвольте і мені, панове, річ держать,
Тут обізвалася Лисиця,
Розбійницю таку не так судить годиться…»
Звичайно, таке рішення
справедливе за судовим законодавством. Ця пропозиція приймається суддями
одноголосно.
Але, чиновник судового нагляду
Лисиця, пропонує:
«Щоб більше жаху їй завдать
І щоб усяк боявся так робити,-
У річці вражу Щуку утопити!»
Як бачимо, Лисиця захищає Щуку,
хоча й зрозуміло, що вона не просто злочинець, а досвідчений хижак, пройдисвіт:
вона ще раніше подбала про те, щоб хабарами, підкупом прибрати до рук Лисицю…
«Як тільки зробиться темненько
Лисиці й - шле то щупачка,
То сотеньку
карасиків живеньких
Або линів гарненьких…»
Та ще й «щупачка», що свідчить
про хижацьку натуру Щуки, яка не шкодувала не тільки звичайних риб, але й своїх
«кровних» родичів (відомо, що щука пожирає менших від себе щук)
Таким чином, Лисиця
сподівається ще не раз одержати від Щуки свіженьких линів, карасиків, щупачків.
4. Спробуємо
визначити тему байки, ідею, проблематику.
Тема:
Зображення тогочасного продажного суду, судового процесу, кругової поруки між
хабарниками-чиновниками й беззахисної простої людини.
Ідея: Засудження
соціальної несправедливості у судовому процесі.
Проблематика:
-
Несправедливість
суду;
-
Недотримання
суддями законів чинного законодавства;
-
Відкрита
підтримка зацікавленої особи;
-
Викриття
хабарництва;
-
Беззахисність
простої людини.
5. Сформулюємо
головний конфлікт твору:
Протистояння простих людей і суддів – представників
законодавчого органу влади.
Наявні
протиріччя в байці: Лисиця з одного боку запропонувала страшну кару Щуці, а з
другого - їй допомогла. Чому?
-
Без Щуки та її карасиків життя Лисиці не було би таким ситим,
безтурботним і розкішним.
6. Визначте
авторську позицію у творі:
-
Образ автора у байці не присутній, але ми ніби відчуваємо
його. Стає зрозумілою позиція поета: він захисник прав народу.
7. Яке
значення для вас має ця байка?
-
Сила впливу цієї байки надзвичайно велика, бо чітко
розумієш, що треба остерігатися хитрих і лицемірних людей, таких, як Лисиця,
боротися з такими зухвалими, нещадними і владними особами, як Щука. У
суспільстві має бути справедливий суд для тих, хто чинить кривду, здійснює
злочини і правовий захист кожної людини.
8. Сформулюйте
висновок байки «Щука».
-
Тогочасний суд був повністю безпорадним, раз підкорився
хитрій Лисиці, що виконувала роль стряпчого. Рішення суду абсолютно
абсурдне:
«І Щуку кинули у
річку…» - ці слова стали крилатими. Коли когось замість того, щоб
покарати – нагороджують, то згадується саме цей в’їдливий вислів, який пояснює
таку ситуацію красномовно й чітко, критично і смішно, справедливо і правдиво. Красномовно
про роботу суду говорить народне прислів’я: «Чия
сила, того й правда». Парадоксально, але в байці саме так. Тож, спробуємо
навчитися бути мудрими, сильними, справедливими, толерантними.
Д.З. - Довести, що "Щука" - це байка ( письмово)
- читати байки Л.Глібова «Муха й Бджола», «Жаба й Віл»
- читати байки Л.Глібова «Муха й Бджола», «Жаба й Віл»
Урок 22 квітня 2020 року
Викривальна й повчальна спрямованість байок письменника («Муха й Бджола», «Жаба й Віл»)
1. Робота над байкою «Муха й Бджола»
1) Відтворення прочитаного за допомогою тестових завдань закритої
форми
1. Події у байці
відбуваються ...
а) взимку;
б) навесні;
в) влітку;
г) восени.
2. Чий голосок прилетіла почути Муха: а) Перепілчин;
б) Соловейка;
в) Зозулин;
г) Щиглика?
3. З ким порівнює автор Муху, що сіла на красолі й од вітерця гойдається: а) з царівною;
б) з панночкою;
в) з королевою;
г) з нареченою?
4. Куди прямує Бджола?
а) на пасіку;
б) на поле ;
в) до саду;
г) до міста?
5. Що сталося б із Мухою, на її ж думку, якби вона працювала, як Бджола: а) занедужала б;
б) втратила б жагу до праці;
в) змарніла б;
г) збожеволіла б?
6. Яку чутку про Муху почула Бджола?
а) Муху ганяють скрізь;
б) Муху кругом запрошують;
в) на Муху не звертають уваги;
г) Муха влаштовує свято.
7. Чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою?
а) Мусі набридло спілкуватися з Бджолою;
б) Муха дуже поспішала і почала нервувати;
в) Муха погано себе почувала;
г) Мусі не сподобалась правда про неї.
8. Яку рису людського характеру втілює Муха?
а) роботящість;
б) кмітливість;
в) винахідливість;
г) ледарство?
9. Яку рису людського характеру втілює Бджола?
а) балакучість;
б) працьовитість;
в) неохайність;
г) порядність?
10. Чого навчає байка Л. Глібова «Муха й Бджола»?
а) знаходити вихід зі скрутної ситуації;
б) досягати успіху будь-яким шляхом;
в) бути впевненим у собі;
г) на прикладі протилежних життєвих позицій обрати
єдино вірну?
2.)Визначення теми, ідеї твору.
Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли,
в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу.
Ідея: уславлення працьовитості, творчого
натхнення, вміння раціонально використовувати час (Бджола); засудження
ледарства, безпечності; прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні
потреби.
Основна думка: пошану і
повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно
не витрачає часу; ледарі — непрохані гості.
Композиція.
Байка
побудована на
протиставленні двох героїнь (Муха і
Бджола), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті.
Експозиція: зустріч читача з Мухою, що живе
безтурботно, мов панночка.
Зав’язка: розмова Мухи з Бджолою: сенс життя
у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?
Кульмінація:
непорозуміння між Мухою і Бджолою.
Розв’язка: мораль
байки.
3) Завдання пошуково-дослідницького
характеру.
Визначте елементи сюжету байки
Л. Глібова «Муха і Бджола».
4)Творче
завдання.
Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика героїв
байки Л. Глібова «Муха й Бджола».
2.Робота над байкою «Жаба і Віл» 1) Пройди тест
2)Визначення теми, ідеї твору.
Тема: зображення жаби, яка намагалася
позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й
одубіла».
Ідея: засудження на прикладі жаби
негативних людських вад, а саме: жадібності, заздрості, пихатості,
хвалькуватості.
Основна думка: «…найлучче
жити, Як милосердний бог дає».
Композиція.
Вступ: Жаба вилізла на берег подивитися і
трохи погрітися і, побачивши Вола, вирішила з ним позмагатися.
Основна частина: змагання
Жаби з Волом; намагання подруги-сестри Жаби довести їй марність цієї справи.
Закінчення: шкода, яку заподіяла Жаба собі —
самознищення. Мораль: автор звертає увагу на застосовування тих реальних
власних можливостей, які «милосердний бог дає».
3)
Завдання пошуково-дослідницького
характеру.
Знайдіть у байці «Жаба і Віл» слова, які б
підтверджували риси характеру Жаби.
Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, аналізувати
байки, визначати особливості жанру.
Виконати тест
|
Немає коментарів:
Дописати коментар